Politika dobre poslovne prakse pružanja usluga

1. Opšte informacije

Usluga podrazumeva uslužnu obradu elemenata koji čine sastavni deo gotovog proizvoda koje proizvodi pravno lice kojem se usluga pruža, u daljem tekstu „Klijent“, a koju pruža Monamo Art Studio, u daljem tekstu „Izvršilac“.

Usluga laserskog i cnc sečenja, graviranja i markiranja može se pružiti svakom pravnom i fizičkom licu koje ima potrebu za tom vrstom usluge.

Dobra Poslovna praksa i Politika neophodni su kako bi se usluga izvršila na zadovoljstvo svih strana.

2. Usluge

  1. Beskontaktna obrada laserom u zavisnosti od vrste materijala i gabarita elemenata koji se obrađuju:
    • Lasersko obeležavanje (markiranje) ili sečenje koje se izvodi CO2 laserom.
    • Rotaciono lasersko obeležavanje (markiranje) ili sečenje koje se izvodi CO2 laserom.
    • Lasersko obeležavanje (markiranje) ili sečenje koje se izvodi diodnim laserom.
  2. Mehanička obrada CNC ruterom:
    • Isecanje,
    • Površinska obrada,
    • Usecanje,
    • Bušenje,

3. Mašine

Usluge se izvode na sledećim mašinama:

  1. CO2 laser
    • Izlazna snaga: 100W
    • Obradna površina: 900x600mm
    • Mogućnost premeštanja: NE
    • Vertikalni prostor: 400 mm
    • Rotaciona obrada: DA
    • Mobilnost: NE
  2. Diodni laser
    • Izlazna snaga: 5-5,5W
    • Talasna dužina: 450nm
    • Obradna površina: 400x420mm
    • Mogućnost premeštanja: DA
    • Vertikalni prostor: neograničen
    • Rotaciona obrada: NE
    • Mobilnost: DA
  3. CNC ruter
    • Izlazna snaga motora: 750W
    • Obradna površina: 1000x1200mm
    • Mogućnost premeštanja: NE
    • Vertikalni prostor: 150 mm
    • Rotaciona obrada: NE
    • Mobilnost: NE

4. Mesto izvršenja usluge

Usluga obrade na CNC obradnom ruteru i CO2 laseru izvodi se isključivo u radnim prostorijama Izvršioca. Usluga obrade diodnim laserom izvodi se u radnim prostorijama Izvršioca ili Klijenta.

5. Dogovori, procene, planiranje i ugovori

Naručilac posla, potencijalni Klijent dužan je pre prihvatanja konačne ponude ili ugovora o saradnji da se upozna sa opštim i posebnim uslovima saradnje koji se opisuju u ovom tekstu. Izvršilac posla podrazumeva da je Klijent upoznat sa pravilima i načinom poslovanja Izvršioca koja opisana u ovom tekstu i javno dostupna na internet prezentaciji Izvršioca, na adresi www.monamo.rs.

Klijent je dužan da Izvršioca posla trajnim pismenim putem (imejl ili potpisana i pečatirana (ukoliko klijent koristi pečat) izjava na memorandumu) upozna sa svim detaljima posla koji podrazumevaju:

  1. Opis dela na kom se radi obrada ili koji je potrebno uraditi:
    • Dimenzije: širina, dužina, visina, debljina zida (šxdxvxdz),
    • Bruto težina u gramima (gr),
    • Da li je u pitanju deo proizvoda ili gotov proizvod (element sklopa ili ceo sklop),
    • Fotografiju dela ili uzorak na kom je potrebno uraditi posao,
    • Fotografiju modela ili uzorak modela na osnovu kog se određuje ishod obrade,
  2. Opis tj. vrsta materijala na kom se obrada izvodi (ukoliko je Klijent upoznat sa informacijama):
    • Hemijski sastav materijala,
    • Da li je proizvod lako zapaljiv,
    • Da li proizvod prilikom obrade ispušta toksične i kancerogene hemijske elemente (hlor, cijanid, formaldehin i sl.),
    • Da li je prilikom obrade propisana posebna mera predostrožnosti,
    • Propisanu talasnu dužinu na kojoj je potrebno vršiti obradu,
    • Brzinu i snagu ukoliko su propisane deklaracijom materijala,
  3. Digitalnu pripremu izrade ili detaljan opis šta je potrebno uraditi ili minimalno informacije:
    • Da li Klijent dostavlja digitalnu pripremu,
    • Okvirne dimenzije ukoliko one nisu vidljive u pripremi,
    • Da li je potrebno da je Izvršilac uradi pripremu na osnovu opisa ili uzorka,
    • Da li je potrebno da se priprema vektoriše iz slikovnog dokumenta,
    • Da li je potrebno da se radi po rasterskom uzorku,
  4. Mesto izvršenja posla:
    • Da li se posao obavlja u prostorijama Izvršioca:
      • Da li delove odnosno materijale dostavlja Klijent,
      • Da li delove odnosno materijale dostavlja Izvršilac:
        • Ukoliko je u pitanju obrada ploča tj. materijala, da li ih nabavlja i dostavlja Klijent ili Izvršilac,
    • Da li se očekuje da se posao obavlja u prostorijama Klijenta:
      • Mesto izvršenja posla:
        • Grad, mesto, ulica i broj i udaljenost od Novog Sada,
        • Parking u okviru radnog prostora,
      • Opis prostora:
        • Da li prostor ima dovoljnu slobodnu površinu za rad i manipulaciju,
        • Da li prostor ima obezbeđenu ventilaciju ili filtere za prečišćavanje vazduha tj. izduvnih gasova koji nastaju prilikom laserske obrade,
        • Da li ima obezbeđenu strujnu utičnicu od 220V, 10A minimum,
        • Da li ima obezbeđen radni sto minimalnih dimenzija 800x1600mm,
      • Radno vreme Klijenta:
        • Da li Klijent radi u 1, 2 ili 3 smene,
        • Početak i kraj radnog vremena,
        • Da li Klijent radi vikendima (subota i nedelja) i radno vreme,
        • Obavezne pauze u toku radnog vremena:
          • Da li je pauza propisana za sve zaposlene u isto vreme ili u iteracijama grupa ili pojedinaca,
          • Broj pauza u toku 8 sati rada,
          • Dužina trajanja pauze,
          • Da li postoji prostor za pušače,
          • Da li je obezbeđena mogućnost kupovine toplih i hladnih napitaka,
          • Da li je obezbeđena mogućnost kupovine hrane (kuvano jelo, brza hrana/sendvič ili grickalice),
      • Koliko je dnevno moguće raditi (8, 10, 16 ili 24 sata):
        • Posebnim procedurama i politikama koje se primenjuju u radnom prostoru Klijenta (obuke, registracije, ulazak i izlazak iz radnog prostora, ograničenost kretanja i korišćenja prostorija, pravila oblačenja, zaštita na radu i sl.), a koje mogu odložiti započinjanje izvršenja posla ili zahtevaju od Izvršioca da se dodatno pripremi.
        • Mogućim zadrškama pre započinjanja posla (odobrenja, provere, testovi i sl.).
  5. Da li se posao obavlja za 3. lice uz posredstvo Klijenta, kao i sve detalje koji su potencijalno bitni za kvalitetno izvođenje usluge:
    • Detalje koji su bitni za organizaciju izvođenja usluge.
    • Detalje o hitnosti postupka.
    • Detalje o prethodnim uslovima na osnovu kojih je Izvršilac angažovan.
    • Detalje koji mogu uticati na Poslovnu politiku Izvršioca posla ili se kositi sa opštim moralnim ili etičkim načelima.
  6. Vreme rada i rokovi:
    • Očekivan datum početka posla,
    • Očekivan datum završetka posla,
    • Hitnost postupka,
  7. Tačan podatak o obimu i tiražu posla,
  8. Podatak o ceni komada na kom se obrada radi ukoliko usluga Izvršioca nije izrada.

Ukoliko Izvršilac posla proceni da se posao može uraditi na njemu dostupnim mašinama i alatima dužan je da Klijentu dostavi povratnu informaciju odnosno okvirnu ponudu u roku od 48 sati od dostavljanja informacija koje uključuju procenjeno vreme rada, procenu troškova i procenjenu cenu usluge u trajnom pismenom obliku (imejl sa zvanične adrese Klijenta ili na papiru sa memorandumom).

Ukoliko je Klijent saglasan sa procenjenom cenom dužan je da u dogovorenom roku Izvršiocu posla dostavi sledeće:

  1. Pripremu u digitalnom vektorskom formatu ukoliko već nije dostavljena ili neki vid dokumenta na osnovu kog je moguće uraditi pripremu ukoliko je potrebno da priprema bude u vektorskom formatu ili digitalnu pripremu u rasterskom formatu ukoliko je takva potrebna. Ukoliko klijent nije u prilici da dostavi pripremu niti opis iste, testiranje će se vršiti na osnovu nasumično odabranog broja karaktera, vektorskih i rasterskih oblika i specijalnih simbola koji pokrivaju površinu na kojoj Klijent zahteva da se vrši obrada kako bi se dobilo vreme potrebno za obradu jednog komada.
  2. 5 uzoraka predmeta na kom se obrada vrši kako bi se izvršila potrebna testiranja, probe i pripreme mašina odnosno šablona za pozicioniranje. Ukoliko se obrada vrši na specijalnim materijalima koji nisu često zastupljeni ili javno i komercijalno dostupni (specijalne legure materijala i sl.) Klijent je u obavezi da dostavi 2 pločasta uzorka materijala na kom će se vršiti obrada, ploče dimenzija 150x150mm debljine i identične strukture kao predmeta i pozicije na predmetu na kom se obrada izvodi. Ovo je neophodno kako bi se izvršilo testiranje i našli optimalni parametri za obradu na zahtevanom materijalu.

Izvršilac posla je u obavezi da u roku od 48 sati od dostavljanja uzoraka izvrši neophodna testiranja, proceni potrebno vreme za obavljanje celokupnog posla, izvrši probe na dostavljenim uzorcima delova i sastavi konačnu ponudu za obavljanje posla koju će poslati Klijentu (o trošku Klijenta) zajedno sa uzorcima materijala i delovima na kojima je testiranje urađeno sa jasno naznačenim opisima i numeracijom na istima.

Ukoliko Izvršilac posla prilikom dobijanja uzoraka proceni da materijali ili delovi koji su dostavljeni nisu pogodni za obradu, da ne odgovaraju opisu koji je Klijent u prethodnom dogovoru dao ili ukoliko je Klijent u toku dogovora već obavešten da na datom materijalu ili obliku nije moguće izvesti obradu ili izvesti kvalitetnu obradu, a Klijent je insistirao da se probe izvrše, Klijent je u obavezi da Izvršiocu posla nadoknadi troškove testiranja na osnovu svakog započetog sata rada.

Ukoliko je Klijent zadovoljan konačnim uzorcima koje je Izvršilac poslao dužan je da u roku od 24 sata od prijema istih elektronskim putem (imejlom) obavesti Izvršioca o tome da li prihvata ili odbija ponudu koju je Izvršilac dostavio i da jedan primerak potpiše i pošalje na adresu Izvršioca posla ili prihvati elektronsku ponudu koju je Izvršilac poslao.

U slučaju da Klijent ne prihvata ponudu koju je Izvršilac posla dao ili nije zadovoljan ishodom rada, odnosno kvalitetom može ponudu odbiti bez naknadnih troškova i obaveza.

Ukoliko Klijent zahteva da se posao i testiranja izvrši u njegovim prostorijama dužan je da Izvršiocu posla dostavi sve informacije iz tačaka 5.1., 5.2., 5.3., 5.4., 5.5., 5.6. i 5.7..

Lasersko markiranje na licu mesta izvodi se isključivo na delu predmeta koji je potrebno markirati (poklopac, tablica ili neki drugi deo), nikako na gotovom proizvodu, sem ukoliko isti nije moguće paralelno pozicionirati sa radnom podlogom i laserskom glavom, odnosno uz minimalno korišćenje dodatnih pozicionera i ukoliko težina istog ne prelazi 500gr, a gabariti 20x20x20cm.

Klijent je dužan da na adresu Izvršioca posla dostavi dva uzorka elemenata na kojima se vrši obrada kako bi Izvršilac pripremio potrebne šablone za pozicioniranje, prihvatanje i stezanje elemenata.

Klijent je dužan da Izvršiocu posla obezbedi pločasti uzorak dimenzija 150x150mm, debljine i strukture kao pozicija dela na kom je potrebno vršiti obradu, a na kom će se vršiti testiranje materijala (po mogućnosti na adresu Izvršioca kako bi se izvršile pripreme i testiranja u kontrolisanom okruženju) i 5 delova identičnih po dimenzijama, obliku, materijalu i strukturi sa ostalima na kojima je potrebno vršiti obradu.

Ukoliko je Klijent sa teritorije grada Novog Sada Izvršilac će o svom trošku doći da preuzme uzorke delova i materijala. Ukoliko je Klijent van teritorije grada Novog Sada uzorke delova i materijala može dostaviti Izvršiocu o svom trošku lično ili kurirskom službom po svom izboru.

Klijent je dužan da Izvršiocu posla najkasnije 24 sata pre polaska na put ka Klijentu obezbedi sledeće:

  1. Tačna uputstva o adresi na kojoj se nalaze radne prostorije Klijenta u kojima će se usluga obavljati. Ukoliko Klijent ima više radnih objekata, pomoću Google maps obeležiti tačnu lokaciju i putanju do nje od jasno uočljivog mesta u okolini (benzinska pumpa, prodavnica, ili neki drugi jasno uočljiv objekat).

Izvršilac se obavezuje da će na adresu Klijenta stići u periodu između 7 i 9 časova ujutro ili u zakazano vreme ukoliko je ono prethodno dogovoreno. Ukoliko dođe do nepredviđenih zastoja u putu, Izvršilac se obavezuje da će Klijenta o tome odmah obavestiti, kao i o mogućoj dužini trajanja zastoja. Izvršilac se obavezuje da će organizovati put tako da i uz kraće nepredviđene zastoje stigne na adresu Klijenta u naznačeno ili prethodno dogovoreno vreme.

Izvršilac se obavezuje da će po dolasku na adresu ili prilikom pristizanja kontaktirati Klijenta.

Klijent je u obavezi da Izvršiocu posla po dolasku na adresu obezbedi:

  1. 1 parking mesto što bliže mestu i prostoru na kom će se obavljati posao.

Klijent je u obavezi da Izvršiocu posla po dolasku na adresu, a najkasnije do 30 minuta nakon dolaska obezbedi:

  1. Radni prostor od najmanje 4m2 koja uključuju i površinu stola i prostor ispred njega.
  2. Radni sto ili stabilnu radnu površinu minimalnih dimenzija 900x1800mm
  3. Jednu utičnicu 220V, 10A
  4. Ventilaciju ili prečišćivače izduvnih gasova ukoliko oni nastaju prilikom obrade ili ukoliko u prostoru ne postoji prirodna ventilacija. Ukoliko to nije moguće, Klijent je u obavezi da Izvršiocu posla obezbedi izolovanu prostoriju u kojoj će posao obavljati samo Izvršilac posla, a u kojoj će postojati minimalno jedan prozor koji se može u potpunosti otvoriti.
  5. Digitalnu pripremu za posao (ukoliko već nije dostavljena):
    • Spisak serijskih brojeva ukoliko se radi markiranje po njima ili šemu po kojoj se serijski brojevi formiraju.
    • Tekst u .doc(x) ili .rtf formatu koji uključuje sve informacije koje treba da se nađu na delu
    • Pripremu u vektorskom formatu, isključivo u .ai, .eps ili .pdf dokumentu ukoliko se aplicira vektorski sadržaj.
    • Dokument u rasterskom formatu odnosno .png dokument bez pozadine (transparencija 100%) ukoliko se aplicira slika.

Izvršilac se obavezuje da će u roku od 30 minuta od dolaska obaviti postavljanje opreme i započeti testiranje materijala i uzorkovanje delova i da će najkasnije u roku od 2 sata od dobijanja materijala i uzoraka, ukoliko je to fizički izvodljivo i ukoliko vreme obrade 1 uzorka nije duže od 5 minuta, predati obrađene uzorke delova Klijentu na procenu.

Klijent je dužan da u roku od 1 sata da saglasnost za započinjanje ili odustajanje od posla ili da tu saglasnost dobavi ukoliko se posao izvodi za 3. lice. Čekanje saglasnosti naplaćuje se kao započeti radni sat Izvršioca. Ukoliko Klijent nije u mogućnosti da saglasnost dobavi u datom roku od 1 sata, a o tome nije prethodno obavestio Izvršioca (najkasnije 24 sata pre polaska, ili prilikom dogovora i pregovora), svaki naredni započeti sat zadrške Izvršioca naplaćuje se duplo (računa kao 2 sata). Ukoliko klijent nije u mogućnosti da dobavi saglasnosti u roku od 3 sata od dostavljana uzoraka Izvršilac posla može otkazati saradnju na osnovu neozbiljnosti i neorganizovanosti Klijenta izuzev ukoliko ugovorom ili dogovorom nije drugačije definisano. Ukoliko Izvršilac otkaže saradnju zbog probijenog roka Klijenta, Klijent je u obavezi da nadoknadi sve troškove koje je Izvršilac imao, a koji uključuju putne troškove (pogledati tačku putni troškovi) i sve započete radne sate koje je izvršilac proveo na licu mesta (primenjuje se pravilo o uvećanju radnih sati).

Klijent je dužan da Izvršiocu obezbedi mogućnost pravljenja pauza koje Izvršilac sam definiše u zavisnosti od kompleksnosti i težine posla. Pauze mogu biti u intervalima od dva ili više sati i trajanju od 5 do 30 minuta, ali ne duže od 45 minuta na 10 radnih sati Izvršioca, izuzev ukoliko posao nije takav da zahteva češće i duže pauze. Ukoliko Klijent Izvršiocu posla obezbeđuje pomoć u vidu radnika koji će mu pomagati u manipulaciji ili u obavljanju posla, dužan je da svom radniku omogući pauze u toku pauza Izvršioca ili da ga preusmeri na druge zadatke ukoliko tako zahteva.

Izvršilac ima pravo da otkaže posao i u slučaju da kvalitet urađenog posla nije na zadovoljavajućem nivou, odnosno ukoliko smatra da će nizak kvalitet uticati na njegovu reputaciju ili ukoliko proceni da će Klijent ili 3. lice naknadno reklamirati kvalitet urađenog posla. Ova tačka je neophodna kako bi se izbegli nepotrebni i neplanirani troškovi svih lica koja su obuhvaćena ugovorom ili dogovorom.

Po dobavljanju odnosno davanju saglasnosti za započinjanje posla Izvršilac je u obavezi da u roku od 15 minuta krene sa izvođenjem posla dogovorenom dinamikom.

Izvršilac posla obavezuje se da proveri kvalitet obrade svakog komada, bez obzira da li se radi serijski ili pojedinačno. Ukoliko kvalitet obrade na nekom komadu nije zadovoljavajući dužan je da lice koje vrši nadzor o tome odmah obavesti i označi komad kao škart.

Ukoliko Klijent odustane od posla zbog ne postizanja očekivanog kvaliteta posla, a ukoliko je dogovoreno da se sva testiranja izvode u njegovim prostorijama, dužan je da Izvršiocu posla nadoknadi sve troškove koje je Izvršilac imao. 

Izvršilac posla dužan je da po obavljenom poslu, a najkasnije 4 administrativna dana od završetka posla dostavi izveštaj o obavljenom poslu Klijentu koji uključuje sledeće elemente:

Ukoliko se posao izvodi u prostorijama izvršioca

  1. Opis poslova koji su urađeni,
  2. Broj urađenih komada bez greške,
  3. Broj škart komada, odnosno komada sa greškom,
  4. Broj komada koji su dostavljeni sa greškom,

Ukoliko se posao izvodi u prostorijama klijenta, sve iz prethodne tačke plus:

  1. Podatke o putovanju i noćenju:
    • Vreme poslaska na put, trenutna kilometraža na prevoznom sredstvu,
    • Trajanje puta sa pauzama,
    • Vreme dolaska na lokaciju, trenutna kilometraža na prevoznom sredstvu,
    • Vreme ostvarenog kontakta odnosno ulaska u prostorije Klijenta,
    • Sve podatke o zadrškama, njihovo trajanje i razloge kojima su izazvane,
    • Vreme početka rada 1. dana,
    • Vreme završetka rada 1. dana,
    • Vreme poslaska na put ka mestu noćenja, trenutna kilometraža na prevoznom sredstvu,
    • Vreme poslaska na put od mesta noćenja ka radnim prostorijama Klijenta, trenutna kilometraža na prevoznom sredstvu,
    • Vreme početka rada 2. dana,
    • Vreme završetka rada 2. dana,
    • …,
    • Vreme povratka u Novi Sad, trenutna kilometraža na prevoznom sredstvu,
    • Trajanje puta sa pauzama,
    • Vreme dolaska u Novi Sad, trenutna kilometraža na prevoznom sredstvu.

Ukoliko se posao izvodi u prostorijama Klijenta dan povratka u prostorije Izvršioca se ne računa kao prvi administrativni dan.

Pored navedenog Izvršilac je dužan da u datom roku ispostavi fakturu koja obuhvata sve troškove koje je Klijent dužan da nadoknadi, a koji su dogovorom predviđeni.

6. Dodatne napomene

  1. Telefonski razgovori kojima se pokušava ostvariti dogovor nisu pravno obavezujući ni za jednu stranu izuzev ako nisu snimljeni jednostrano ili obostrano što mora biti jasno navedeno prilikom započinjanja razgovora ili dogovora. U svakom drugom slučaju telefonski razgovor smatra se razgovorom informativnog karaktera.
  2. Digitalna priprema podrazumeva:
    • Vektorski dokument .ai, .eps ili .pdf ekstenzije ukoliko se radi obrada po vektorskom modelu.
    • Tekstualni dokument .doc(x) ili .rtf ekstenzije ukoliko se radi obrada apliciranja teksta.
    • Rasterski, odnosno slikovni dokument .png ekstenzije, u gray scale modu, transparentne pozadine i rezolucije minimalno 300 dpi ukoliko se radi obrada apliciranjem slike.
  3. Digitalna priprema ne podrazumeva (izuzev ukoliko Klijent ne insistira da se po njima radi):
    • Fotografije,
    • Crteže na papiru,
    • Skenirane papirne dokumente,
    • Digitalizovane dokumente u svakom smislu,
  4. Obrada materijala iz prethodne tačke i njeno privođenje nameni računaće se kao angažovanje Izvršioca posla i biće naplaćeno za svaki započeti radni sat posla.
  5. Putni troškovi se uvećavaju za dodatnih 25% od ukupnog iznosa ukoliko se put obavlja noću (od 22.00 do 5.00 časova).
  6. Troškovi smeštaja odnosno noćenja obuhvataju putne troškove od radnog prostora Klijenta do mesta na kome će Izvršilac provesti noćni odmor i povratka na adresu Klijenta, kao i same troškove smeštaja. Smeštaj bira Izvršilac na osnovu preporuke Klijenta ili samostalno u odnosu na udaljenost od radnog prostora Klijenta, cenu i kvalitet usluge koju objekat nudi. Smeštaj može biti isključivo u objektima sa minimalno 3* koji uključuju noćenje i doručak i omogućavaju da Izvršilac radova boravi sam u smeštajnoj jedinici i koji u okviru smeštajne jedinice imaju nedeljeno kupatilo sa wc-om. Takođe objekat mora nuditi mogućnost da se usluga plati preko poslovnog računa Izvršioca.  
  7. Jednostrano brisanje poruka iz prepiske putem Viber servisa nije dozvoljeno i predstavlja kršenje dobre poslovne prakse.
  8. Formalna komunikacija podrazumeva dogovore, pregovore, planiranje, opise i procene u vezi sa poslom. Formalna komunikacija vrši se isključivo trajno pamtljivim putem kao što je imejl, SMS/MMS, Viber ili nekim drugi vid elektronske komunikacije koji se podrazumeva kao trajni trag o prepisci i dostavljenim informacijama ili u pisanom papirnom obliku na memorandumima Klijenta i Izvršioca.
  9. Komunikacija imejlom podrazumeva da se prepiska obavlja sa adrese registrovane na internet domenu Klijenta ili adrese koja je registrovana kao zvanična imejl adresa koju Klijent koristi (registrovana u APR-u).
  10. Komunikacija SMS, RCS, MMS, Viber ili nekim drugim servisom podrazumeva da se obavlja sa broja ili brojeva telefona koji su pravno vezani za Klijenta.
  11. Neformalna komunikacija može se vršiti telefonskim pozivom ali je ona pravno neobavezujuća u svakom smislu.
  12. Jednostrano brisanje poruka iz prepiske putem Viber servisa nije dozvoljeno i predstavlja kršenje dobre poslovne prakse.
  13. Uzorci predmeta neophodni su kako bi se napravili potrebni elementi za prihvate, pozicioniranje i obezbeđivanje prilikom obrade. Uzorci su takođe neophodni da bi se na njima izvršila testiranja najprihvatljivijih podešavanja mašina pošto se u praksi dešava da fizička, hemijska i svojstva po teksturi nisu identična na celom predmetu, odnosno da usled prethodnih obrada i izrade dolazi do različitih deformacija u samim strukturama.
  14. Testiranje materijala podrazumeva testove u kontrolisanom okruženju koji se izvode na pločama 150x150mm, koje su po debljini, strukturi, teksturi i fizičkim i hemijskim svojstvima identične poziciji dela na kom je potrebno vršiti obradu. Testiranje se izvodi obradom ploča različitim brzinama i snagama lasera kako bi se pronašla najprihvatljivija podešavanja na kojima će mašina raditi obradu. Testiranje materijala najčešće nisu potrebna pošto Izvršilac posla poseduje bazu podataka za većinu javno dostupnih materijala koji su najčešće u upotrebi. Testiranje materijala je neophodno ukoliko Klijent koristi specijalne legure ili materijale koji nisu komercijalno dostupni ili zastupljeni u proizvodnji u Srbiji. Testiranja su takođe obavezna ukoliko se sumnja da dostavljeni materijal nije materijal za koji Klijent tvrdi da jeste.
  15. Prihvatanje ponude bez formalnog prihvatanja podrazumeva da su Klijent i Izvršilac postigli dogovor o izvršenju usluge ali da Klijent iz svojih razloga nije formalno prihvatio elektronski dostavljenu ponudu, već na neki drugi neformalni način potvrdio svoju saglasnost (ovo je moguće ukoliko između Klijenta i Izvršioca posla postoji međusobno poverenje ili prethodna dobra poslovna saradnja, ili ukoliko Izvršilac proceni da može imati poverenja u Klijenta).
  16. 3. lice podrazumeva da usluga koju Izvršilac obavlja ne obavlja za Klijenta sa kojim je vršio dogovore već za 3. lice sa kojim Klijent ima sklopljen dogovor ili ugovor.
  17. Putni troškovi računaju se po zakonski utvrđenoj računici: ukupan broj pređenih kilometara * 30% * cena goriva.
  18. Izrada po hitnom postupku podrazumeva da Klijent od Izvršioca zahteva da se izvršenje usluge započne najkasnije dva dana od postignutog dogovora, da se posao završi u što kraćem mogućem roku i da Izvršilac maksimalno ubrza uslugu i stavi Klijenta ispred drugih klijenata. Izradom po hitnom postupku smatraće se i zahtev Klijenta da se posao obavi što pre po dolasku u njegov radni prostor ili po dostavljanju materijala u prostor Izvršioca bez obzira na prethodne rokove za pripremu (ukoliko klijent određuje kada usluga mora biti dovršena i time onemogućuje Izvršioca da radi planiranom ili optimalnom dinamikom).
  19. Dodatni i neplanirani troškovi predstavljaju sve neplanirane troškove koje Izvršilac može imati, a koji se tiču usluge i koji mogu pasti na teret Klijenta. Primer dodatnog troška može biti nabavka specijalnih alata koje Izvršilac ne poseduje, a koji su potrebni za izvršenje usluge koju Klijent nije jasno opisao prilikom dogovora.
  20. Neplanirani kvarovi, predstavljaju kvarove na mašinama ili alatima koje Izvršilac koristi za izvršenje usluge Klijentu.
  21. Izvršilac pakete dostavlja lično svojim prevoznim sredstvom na adresu koju je Klijent naznačio ukoliko se prostorije Klijenta nalaze na teritoriji grada Novog Sada o sopstvenom trošku ili Post Express uslugom ukoliko Klijent nije sa teritorije grada Novog Sada, a o trošku klijenta. Izvršilac dostavu može izvršiti i lično na adresu koju je Klijent naznačio, a koja se ne nalazi na teritoriji grada Novog Sada, u kom slučaju se obračunavaju putni troškovi propisani Zakonom, a koji su definisani i opisani u tački „Putni troškovi“.

7. Odustajanje od izvršenja usluge

  1. Izvršilac može odustati od izvršenja usluge po prethodno navedenim razlozima.
  2. Izvršilac može odustati od daljeg izvršenja usluge u slučaju da proceni da radno okruženje ne ispunjava minimum propisanih zahteva koji su prethodno navedeni.
  3. Izvršilac može odustati od izvršenja usluge ukoliko dođe do kvara na mašini i ukoliko proceni da će opravka potrajati toliko da uslugu neće moći blagovremeno završiti ili ukoliko proceni da je kvar na mašini toliki da je popravka neisplativa već da je potrebna nabavka nove mašine.
  4. Izvršilac može odustati od izvršenja usluge ukoliko je sa Klijentom dogovorio izvršenje jedne usluge za 3. lice, a 3. lice zahteva drugačiji tip usluge ili zahteva promenu obima posla i tiraža za koje ne postoji saglasnost Klijenta sa kojim je postignut dogovor. U ovom slučaju Izvršilac ima pravo da uradi posao u obimu koji je dogovorio sa Klijentom bez obzira na zahteve 3. lica pošto ne postoji pravna sigurnost da će veći obim posla biti plaćen od strane Klijenta.
  5. Izvršilac može odustati od izvršenja usluge ukoliko Klijent ili 3. lice za koje se izvodi usluga u mnogome povredi osnove dobre poslovne prakse.

Ukoliko Izvršilac odustane od izvršenja usluge po bilo kom od navedenih osnova dužan je da o tome obavesti Klijenta u najkraćem mogućem roku, a najmanje u toku 1 sata pre napuštanja prostorija u kojima se usluga izvršava, ukoliko se  usluga ne izvršava u prostorijama Izvršioca posla.    

8. Cena rada

Cena rada definiše se za svaki posao zasebno, a faktori koji utiču na nju su sledeći:

  1. Vrsta materijala koji se obrađuje
  2. Tip obrade:
    • Graviranje po vektorskoj pripremi,
    • Graviranje teksta po konturama,
    • Graviranje teksta popunjavanjem,
    • Graviranje po rasterskoj pripremi,
    • Sečenje,
    • Bušenje,
    • Prosecanje,
    • Površinska obrada,
  3. Nominalna brzina obrade (mm/sec),
  4. Nominalna snaga kojom se vrši obrada (% od 100% snage mašine), a koja zavisi od:
    • Vrste materijala,
    • Debljine materijala,
    • Zahtevane dubine gravure,
    • Broja prolaza potrebnih da se postigne zahtevana dubina ili iseče deo.
  5. Sočiva koje se koristi za fokusiranje lasera ili alata koji se koristi za mehaničku obradu CNC ruterom.
  6. Kompleksnosti oblika dela koji se izrađuje ili obrađuje.
  7. Težine dela koji se obrađuje (gr).
  8. Kompleksnosti manipulacije delom (postavljanje na mašinu, skidanje sa mašine).
  9. Kompleksnosti zahteva Klijenta u vezi sa dodatnim operacijama na delu koji se obrađuje ili izrađuje (raspakivanje, demontaža, dodatna obrada, montaža, pakovanje, obeležavanje i sl.).
  10. Cene komada koji Klijent dostavlja Izvršiocu.
  11. Kompleksnosti digitalne pripreme koju je potrebno da uradi.

Gruba cena rada definiše sa po ceni od 0,95€ za minut rada odnosno 57€ za sat vremena rada na mašini.

Ukoliko Klijent zahteva da se posao izvrši po hitnom postupku cena rada se uvećava za 20%.

9. Sporovi

Ukoliko dođe do pravnih sporova između Izvršioca i Klijenta nadležan je Privredni sud u Novom Sadu.

10. Termini

  1. Klijent je pravno ili fizičko lice koje poručuje uslugu od Izvršioca posla i sa kojim je postignut dogovor o izvršenju usluge koju Izvršilac pruža.
  2. Izvršilac posla je IGOR LEKIĆ PREDUZETNIK MONAMO ART STUDIO, Poslovno sedište: Gajeva 21, SREMSKA KAMENICA, NOVI SAD, Srbija, Matični broj: 66730611, PIB: 113311223
  3. Politika poslovanja i pružanja usluge podrazumeva protokole i korake po kojima se postižu dogovori na osnovu kojih Izvršilac pristupa izvršenju usluge Klijentu ili 3. licu.
  4. Izvršilac posla smatra da se svi ugovori o izvršenju posla zasnivaju prvenstveno na dobroj poslovnoj praksi.
  5. Dobra poslovna praksa u ovom smislu podrazumeva da će i Izvršilac i Klijent uložiti optimalni ili gotovo maksimalni napor da usluga bude pružena u najboljem mogućem kvalitetu, uz što manje komplikacija i nezadovoljstva bilo koje od strana koje učestvuju. Dobra poslovna praksa podrazumeva i da će Izvršilac, Klijent ili 3. lice za koje se usluga izvodi uložiti napor da se otklone povrede dobre poslovne prakse ili politike poslovanja kako bi se usluga optimalno realizovala.
  6. Povreda dobre poslovne prakse podrazumeva da jedna od strana odbija da omogući drugoj strani nesmetano obavljanje ili pružanje usluge, ad hoc promene planova ili ad hoc dostavljanje informacija koje u mnogome utiču na dinamiku rada ili ishod rada, dezinformacije ili zatajene informacije, skrivene troškove ili bilo koje druge situacije koje mogu nepovoljno ili negativno da utiču na dogovor i od njega odstupaju.
  7. Obrada elemenata ili materijal podrazumeva beskontaktnu obradu laserom ili mehaničku obradu namenskim alatima na CNC mašini.
  8. Obeležavanje:
    • Obeležavanje laserom podrazumeva trajno i beskontaktno obeležavanje površine materijala uklanjanjem sloja ili promenom hemijskih svojstava termalnom obradom.
    • Obeležavanje CNC ruterom podrazumeva trajno kontaktno obeležavanje površine materijala uklanjanjem sloja mehaničkim putem korišćenjem odgovarajućeg alata (glodalo, igla, nož …).
  9. Sečenje:
    • Sečenje laserom podrazumeva isecanje oblika po vektorski zadatim crtežima u materijalu.
    • Sečenje CNC ruterom podrazumeva isecanje oblika po, unutar ili van vektorski zadatih kontura korišćenjem namenskih alata (glodala).
  10. Mesto izvršenja usluge podrazumeva prostor u kom se posao obavlja, može biti u radnim prostorijama Izvršioca ili u radnim prostorijama Klijenta.
  11. Informacija predstavlja dostavljanje opštih informacija Klijentu o dostupnim mašinama, mogućnostima obrade i eventualno grube cene koštanja ukoliko Klijent dostavi dovoljno informacija da bi se ona mogla proceniti.
  12. Dogovor predstavlja formalni sporazum o poslu koji će Izvršilac obaviti za Klijenta.
  13. Procena posla predstavlja proces koji obavlja Izvršilac posla na osnovu informacija koje je dostavio Klijent u vezi sa poslom koji zahteva od Izvršioca, a na osnovu koje Izvršilac planira radne operacije, radno vreme, put, manipulaciju, odabir mašina i okvirnu cenu koštanja usluge.
  14. Planiranje predstavlja operaciju koju izvodi Izvršilac posla na osnovu procene i dodatnih informacija koje je Klijent dostavio kako bi razradio sve korake i operacije koje će izvesti kako bi pružio kompletnu uslugu Klijentu. Izvršilac posla je u obavezi da Klijenta upozna sa planom posla ukoliko se usluga izvodi van prostorija Izvršioca.
  15. Ugovor može biti u papirnom ili elektronskom obliku. Izvršilac posla za poslovanje koristi softver Dolibarr putem kojeg Klijentu dostavlja formalne ponude sa kojima je Klijent u obavezi da se upozna i da prihvati ponudu elektronskim putem ili je odbije. Prihvatanje ponude smatra se Ugovorom o izvršenju usluge. Ugovor može biti sastavljen i u formalnom smislu u pisanom obliku i sastavlja ga Izvršilac posla po svom modelu, a potpisuju Klijent i Izvršilac u 4 primerka od kojih svaka strana zadržava dva primerka.
  16. Prihvatanje ponude podrazumeva da su Izvršilac i Klijent postigli dogovor na obostranu korist, da je Klijent upoznat i saglasan sa svim elementima ovog teksta, da je postignut obostrani dogovor o načinu, mestu i postupku izvođenja posla i finansijskoj naknadi Izvršiocu. Prihvatanje ponude elektronskim putem koja je generisana sa adrese racun.monamo.rs, imejlom ili pisane ponude na memorandumu ima pravnu težinu kao Ugovor o saradnji i kao takva se i posmatra pred organima Pravde.  
  17. Priprema u digitalnom vektorskom formatu podrazumeva dokument koji je izrađen u programima koji su namenjeni vektorskom i tehničkom crtanju i dizajniranju, kao što su Adobe Illustrator, Corel Draw, AutoCAD, InkScape ili neki drugi program. Priprema ne podrazumeva fajlove kao što su .png, .bmp, .jpg, .tiff, ručne crteže ili crteže na papiru.
  18. Priprema digitalnog formata odnosno vektorisanje podrazumeva konvertovanje ili precrtavanje fotografije, crteža ili slike u njihov vektorski oblik.
  19. Rasterski format podrazumeva slikovni dokument u .png formatu.
  20. Uzorak predmeta obrade predstavlja komad koji je identičan po obliku, dimenzijama, teksturi, fizičkim i hemijskim svojstvima komadima na kojima je potrebno izvršiti obradu.
  21. Obim: Obim posla podrazumeva ukupan broj komada na kojima se vrši obrada
  22. Tiraž: Tiraž podrazumeva broj identičnih komada na kojima se vrši identična obrada
  23. Okvirna ponuda podrazumeva okvirnu cenu koja može odstupati od konačne cene.
  24. Markiranje sa promenom serijskog broja ne podrazumeva tiraž već obim i svaki komad se podrazumeva kao jedinstven, bez obzira na količinu promene u odnosu na prethodni i naredni komad
  25. Markiranje teksta podrazumeva obeležavanje tekstualnog zapisa pa vektorska priprema nije potrebna
  26. Markiranje slikom podrazumeva markiranje iz rasterskog dokumenta i vektorska priprema nije potrebna
  27. Najprihvatljivija podešavanja mešine za obradu podrazumevaju brzinu kojom će se laserska glava kretati i procenat od maksimalne snage kojom će se obrada vršiti. Najprihvatljivija podešavanja služe kako bi se dobio najbolji otisak u najkraćem vremenu obrade.
  28. Deo na kom se vrši obrada predstavlja deo celine tj. sklopa na kom se obrada izvodi. Deo ne podrazumeva ceo sklop izuzev ukoliko fizički nije moguće razdvojiti celinu.
  29. Pozicija dela na kom se obrada izvodi predstavlja površinu koja predstavlja deo ukupne celine dela na kom je potrebno izvršiti obradu. Pozicija može predstavljati i ukupnu površinu ukoliko se na njoj u potpunosti izvodi obrada.
  30. Priprema specijalnih modli za prihvat i pozicioniranje delova podrazumeva izradu držača i pozicionera koji predmete obrade drže uvek na istom mestu i obezbeđuju da je obradna površina paralelna sa X i Y osom mašine odnosno da je odstojanje po Z osi uvek isto kako bi se skratilo vreme pripreme, obezbedila identičnost i tačnost i izbegla nepotrebna zadržavanja.
  31. Izolovana prostorija predstavlja prostor od najmanje 9m2 u kojem se nalazi radni sto ili radna površina minimalnih dimenzija koje su definisane u prethodnom tekstu, i u kom postoji strujni izvor 220V, 10A (min.) i prozor minimalnih dimenzija 450×600 mm, na visini ne većoj od 1m od poda i koji može u potpunosti da se otvori, koja ima dovoljno prostora za manipulaciju i pripremu delova za obradu i obrađenih delova, u kojoj je obezbeđeno grejanje ukoliko je spoljašnja temperatura ispod 15 C.
  32. Vreme obrade podrazumeva vreme koje je potrebno da se deo dopremi do mašine, raspakuje, pripremi za obradu, postavi na poziciju i obezbedi, da se priprema izmeni (ukoliko se svaki komad obrađuje posebno u seriji), obradi, izvadi iz modle, obriše ukoliko je to potrebno, upakuje u pakovanje i dostavi na mesto predviđeno za odlaganje.
  33. Vreme rada podrazumeva vreme od dolaska na lokaciju klijenta i ostvarivanja prvog kontakta sa nadležnom osobom pa do okončanja posla tog radnog dana.
  34. Radni ciklus podrazumeva period od kada je Izvršilac započeo rad pa do njegovog okončanja. Radni ciklus ne može trajati kraće od 8 radnih sati, a ukoliko se posao završi u periodu koji je kraći od 8 radnih sati računa se da je utrošeno 8 radnih sati. Radni ciklus može trajati najduže 26 sati.
  35. Radni ciklus započinje polaskom na adresu Klijenta ukoliko se posao izvršava u njegovim prostorijama. Radni ciklus može trajati najduže 26 sati (26×60 minuta), a okončava se završetkom tog perioda ili završetkom posla ili dela posla. Ukoliko radni ciklus traje duže od 18 sati (18×60 minuta), Izvršilac posla je u obavezi da narednih minimalno 8, a maksimalno 24 sata nakon završetka ciklusa posveti odmoru, sem ukoliko nije drugačije dogovoreno.
  36. Rad na mašini podrazumeva vreme koje je potrebno za prilagođavanje digitalne pripreme za obradu jednog komada, dopremanje komada do mašine, pozicioniranje, prihvatanje i osiguravanje komada, obradu mašinom, skidanje i otpremanje od mašine i dopremanje na mesto predviđeno za odlaganje.
  37. Administrativni dan podrazumeva dane od ponedeljka do petka. Vikend, odnosno subota i nedelja mogu biti radni dani, ali ne i administrativni.
  38. Cena koštanja komada na kom se obrada radi predstavlja cenu po kojoj Klijent nabavlja deo na kom Izvršilac vrši uslugu. Cena koštanja je bitan faktor u određivanju krajnje cene usluge kako bi se obezbedila ravnopravna cena kao i pokriće škart komada.
  39. Škart komad predstavlja komad na kom usluga nije izvršena u odgovarajućem kvalitetu. Škart komadi su dozvoljeni u prvih 10 komada od započinjanja posla i oni ne ulaze u naknadu koji Klijent može tražiti od Izvršioca, pošto podrazumevaju uhodavanje i eventualne zahteve za dodatnim kalibracijama mašine. Ovo se posebno odnosi na situacije u kojima Klijent insistira da se posao obavlja u njegovim radnim prostorijama.